آیا بازی‌های تک‌نفره به فراموشی سپرده خواهند شد؟

برخی اعتقاد دارند دوران مرگ بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور فرا رسیده است. با توجه به بازی‌هایی که در این مدت و در سبک Battle Royale منتشر شده‌ و مخاطبان بسیار زیادی جذب کرده‌اند، آیا می‌توان گفت صنعت گیم به این سو گرایش دارد؟

| ۱۰:۳۴ دقیقه، ۱۰ دی ۱۳۹۷ | خبر

شاید بحث مقایسه‌ی بازی‌های داستان محور در مقابل بازی‌های آنلاین و چند‌نفره‌ای که تمرکز کمی روی بخش تک‌نفره‌ دارند، کمی کلیشه‌ای شده باشد. اما به نظر می‌رسد در این زمان این موضوع بیش از هر زمان دیگری قابل بحث و تفکر است. در زمانی که بازی‌هایی مانند PUBG، Fortnite، League of Legends و بسیاری از عناوین چندنفره‌ی دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و هرروز به بازی‌کنندگان این بازی‌ها افزوده می‌شود، بازی‌های داستان محور و تک‌نفره‌ی بسیاری هم خودی نشان داده‌اند و تنه به تنه‌ی بزرگان ژانر چند نفره می‌زنند. از جمله‌ی این عناوین هم می‌توان به God of War، Wolfenstein، Nier و چند بازی ریز و درشت دیگر نام برد. مطمئنا همه‌ی شما با اکثر این عناوین در هر دو ژانر مورد بحث این مطلب آشنایی دارید، به همین دلیل شاید بد نباشد تا بحثی در این باره انجام دهیم تا ببینیم چه مواردی در تعیین اینکه کدام یکی از این سبک‌ها موفق‌تر بوده و در آینده‌ی صنعت جایگاه بهتری خواهند داشت تاثیرگذار است.

اول از همه این را باید گفت که در حوالی سال ۲۰۱۶ و با درخشش پر فروغ بازی‌هایی مانند Overwatch و DotA 2 و به طور کلی با رشد وحشتناک عناوینی که در eSports حضور دارند، نگرانی بزرگی در جامعه‌ی گیم (چه مخاطبان و جه منتقدین) شکل گرفت؛ حول این محور که آیا بازی‌های تک نفره در حال مرگ‌اند؟ راستش را بخواهید،‌ به عنوان طرفدار پر و پا قرص بازی‌های داستان محور، من هم به شدت نگران این موضوع بودم و تصور می‌کردم سال‌های آتی صنعت گیم در دستان بازی‌های آنلاین و چندنفره خواهد بود. بازی‌هایی که به فراخور طبیعتشان نمی‌توانند کات‌سین‌هایی طولانی را به نمایش بگذارند و روایت مفصلی از یک داستان پرمایه داشته باشند. البته استثنائاتی مانند Diablo III و World of Warcraft در این میان وجود دارند اما بازهم معتقدم این موارد استثنا، به اتکای بنیه‌ی بسیار قوی و مستحکمی که توسط نسخه‌های پیشیشن این عناوین برایشان مهیا شده بود، توانسته‌اند در کنار ارائه‌ی یک بازی آنلاین چندنفره، داستانی عظیم و شکوهمند را روایت کنند.

حالا اما با گذشت بیش از یک سال از زمانی که نگرانی جامعه‌ی گیم از بابت موضوع مورد بحثمان، می‌توان به طور نسبی گفت که واقعا بازی‌های تک‌نفره در حال مرگ نیستند. شاهکارهایی که در این یکی دو سال به بازار منشتر شده‌اند، آن‌قدر قوی و قابل دفاع‌اند که می‌توان بدون اینکه نیازی به یک بازی آنلاین داشته باشیم، ساعات بسیار زیادی در دنیای پرعمق آن‌ها گشت و گذار کنیم. کوری بارلوگ، کارگردان God of War‌ می‌گوید بازی‌های داستان محور مانند ققنوس برای صنعت گیم است. با اینکه تا حدودی این نظرات برایمان امیدوارکننده است، اما از نظر من حرف آقای بارلوگ شاید کمی اغراق آمیز باشد. چرا این‌طور می‌گویم؟ چون نمی‌توان منکر رشد خارق‌العاده‌ی جریان مالی موجود در بازی‌های چند نفره و به خصوص eSports شد. اگر شماره‌ی ۱۲۶ بازی‌نما را خوانده باشید، در پرونده‌ی ویژه اشاره‌ای به سهم ورزش‌های الکترونیک و مقایسه‌ی آن با دیگر ابعاد صنعت کردیم که نشان می‌دهد این حوزه، فرصتی بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری می‌باشد و طبیعی است که سرمایه‌گذاران و ناشران به سوی این روند کشیده شوند. همانطور که احتمالا می‌دانید، نسخه‌ی بعدی بازی به شدت معروف Call of Duty حالت تک‌نفره نخواهد داشت و برای اولین بار در تاریخ این سری، با یک Call of Duty بدون کمپین مواجه خواهیم بود. شاید بعضی‌ها بگویند به علت فشاری که روی این پروژه در انتشار بازی در تاریخ مقرر وجود دارد (که البته گفته‌اند)، سازندگان مجبور به حذف این قسمت از بازی شده‌اند. اما اگر کمی با خودمان روراست باشیم، اگر قرار باشد کمپین یک بازی زیر ۵ ساعت باشد، شاید بود و نبود آن چندان فرقی در جذابیت ماجرا نداشته باشد.




هیچ

نظری درباره این مطلب ثبت نشده است


مهمترین خبرهای دیروز