پیش نمایش بازی Pro Evolution Soccer 2014 | تحولی شگرف

پیش نمایش بازی Pro Evolution Soccer 2014 | تحولی شگرف

| ۰۸:۵۶ دقیقه، ۲۷ تیر ۱۳۹۲ | خبر

PES 2014 به طوری قابل بحث، بزرگترین دگرگونی در تاریخ فرنچایز Pro Evolution Soccer می‌باشد. اما قبل از اینکه به توضیح در مورد ویژگی‌های مختلف بازی بپردازیم، لازم است ابتدا بگوییم PES 2014 چه چیزهایی نخواهد بود تا سطح توقع را بیش از حد بالا نبریم و تصوری منطقی از این بازی داشته باشیم.

PES 2014 یک راه حل جادویی نیست، یک راه جدید برای بازی کردن فوتبال ارائه نمی‌دهد، از نظر بصری شما را انگشت به دهان نمی‌گذارد، بخش‌های جدید و مجوزهای(لیسانس) فراوانی ندارد، همانطور که می‌دانید برای کنسول‌های نسل بعد منتشر نمی‌شود، و در آخر باید گفت که به احتمال خیلی زیادی، نمی‌تواند از FIFA 14 پیشی بگیرد و به سلطه‌ی آن پایان دهد.

PES 2014 اولین گام برای رسیدن به همه‌ی هدف‌های بالا است. تازه، چالش برانگیز و به سرعت قابل بازی است و رقیب سرسختی برای FIFA 14 خواهد بود، و از همه مهم‌تر، پایه و اساس قابل اعتماد و نوید دهنده‌ای برای ساخت عناوین نسل بعد به کونامی می‌دهد.

اطلاعاتی که در این مقاله خواهید خواند، برگرفته از نسخه‌ای است که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد مراحل ساخت را پشت سر گذاشته است و کونامی در حال حاضر در بخش‌های مختلف گیم‌پلی تغییر و تحولاتی ایجاد می‌کند تا در نهایت به نقطه‌ی دلخواه برسند. تا کنون فقط دو تیم بایرن مونیخ آلمان و سانتوس برزیل به عنوان باشگاه‌های لیسانس شده معرفی شده‌اند و قرار است جزئیات بیشتری در این مورد بعدا اعلام شود، بنابراین برداشتی که از PES 2014 داریم فعلا محدود به همین دو تیم است.

 

 

PES 2014 بازی درگیرانه‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی است و بر اساس سیستم جدید M.A.S.S (Motion Animation Stability System) یا سیستم ثبات انیمیشن حرکت ساخته شده است. در این سیستم بازیکنان به طور خودکار، برای جلوگیری از پیشروی حریف از دست خود استفاده می‌کنند و یا در موقعیت‌های ۵۰-۵۰ بر سر توپ به یکدیگر تنه می‌زنند. حتی می‌توانید به تور دستی، با تکان دادن آنالوگ سمت راست، در موقعیت‌های بدون توپ، به حریف خود سقلمه بزنید. در MASS قدرت بدنی هر بازیکن، تاثیر بسزایی در برخوردها دارد. مثالا هنگامی که خاوی مارتینز، به عنوان نمونه‌ای از هافبک‌های دفاعی قدرتی، وارد درگیری بدنی با یکی از مهاجمین تیم مقابل می‌شود، بلافاصله از سرعت بازیکن حریف کاسته شده و حرکتش بسیار کند می‌شود.

هر بازیکن واقعا حسی خاص و واقعی به شما می‌دهد، مثلا مارتینز یک سپر دفاعی تنومند با توانایی پاس بسیار بالا می‌باشد. نقطه‌ی مقابل او، هافبک‌هایی می‌باشند که تکنیک فردی بالاتری دارند، مثلا Schweinsteiger می‌تواند با حرکات بدن خود (که با تکان دادن آنالوگ سمت چپ انجام می‌شود) و یا با کنترل توپ در تنگ‌ترین فضاها، توپ را محافظت کند.

دریبلرها مانند ریبری و نیمار، حالتی روان و سبک بال دارند و می‌توانند به سرعت تغییر مسیر دهند و با این کار تعادل مدافعین را به هم بزنند. لازم به ذکر است که همه‌ی دریبل‌های بازی فقط با تکان دادن آنالوگ سمت چپ و استفاده از سرعت انجام می‌شود و نیازی به یادگیری حرکات پیچیده، نظیر چیزی که در FIFA وجود دارد، نیست. از طرفی، مدافعین مانند دانته قوی و با تعادل هستند و هنگام تکل زدن مستحکم و با دقت می‌باشند و در صورتی که برای لحظه‌ای حریف در حرکت بعدی خود به شک بیفتد، به راحتی او را کنار زده و توپ را تصاحب می‌کنند.

بازی به گونه‌ای طراحی شده است که نبردهای یک به یک را تشویق می‌کند، در واقع بازیکنان می‌توانند از استراتژی‌هایی با ریسک پایین استفاده کنند که مسلما کارکرد پایینی هم خواهد داشت و یا اینکه از استراتژی‌هایی با ریسک بالا و کارکرد بالا استفاده کنند. برای مثال با نیمار در نزدیکی محوطه جریمه هستید، در این صورت می‌توانید قبل از نزدیک شدن مدافع، به یکی از هم تیمی‌های خود پاس کوتاه دهید یا اینکه صبر کنید مدافعین به شما نزدیک شوند و سپس با استفاده از سرعت او و سیستم دریبل جدید بازی، به محوطه‌ی جریمه وارد شوید.

برای دریبل زدن، به نگه داشتن L2 یا LT و تکان دادن آنالوگ سمت راست در جهت‌های مختلف نیازی نیست، بلکه با ترکیب آنالوگ سمت راست (جهت جا‌به‌جایی وزن بدن) و چپ (برای مشخص کردن جایی که توپ باید برود) می‌توانید حرکات مختلفی انجام دهید. پیچیدگی دریبل‌ها به نحوه‌ای که آنالوگ‌ها را ترکیب می‌کنید بستگی دارد. البته برای انجام دریبل‌ها فرمول‌های از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد و شما صرفا بر اساس تشخیص جهت حرکت مدافعین و محل قرارگیری آن‌ها باید دریبل‌های مختلف را اجرا کنید. کاملا بدیهی است که در صورتی که این حرکات را دیر یا زود انجام و یا جهت را اشتباه تشخیص دهید، توپ را به سادگی از دست داده و نتیجه‌ی آن ضد حمله‌ی برق آسای حریف خواهد بود.

دفاع کردن در PES 2014 نسبتا ساده‌تر از قبل شده است و دیگر نیازی به ترکیب کردن چند دکمه با یکدیگر نیست. دکمه‌ی ضربدر یا A را فشار دهید تا بازیکن با ریسک کم در مقابل حریف قرار بگیرد و در صورتی که R1 یا RB را هم فشار دهید، بازیکن با ریسک بالاتری به حریف نزدیک می‌شود، در نهایت با دوبار فشار دادن ضربدر یا A بازیکن برای گرفتن توپ تکل می‌زند. دکمه‌ی مربع یا X نیز باعث می‌شود هم‌تیمی‌تان به یاری شما بیاید. در واقع دفاع کردن ساده‌تر شده است اما هنوز هم مانند گذشته به زمان بندی و البته توانایی‌های مدافع شما بستگی دارد.

“بازی ترکیبی” ویژگی جدیدی است که به شما اجازه می‌دهد جهت حرکت هم‌تیمی‌های خود را مشخص کنید. شما می‌توانید از منویی که وجود دارد نوع حرکت آن‌ها را انتخاب کنید برای مثال: بشدت از سمت چپ حرکت کنید، از مرکز حمله کنید، جاهای خود را عوض کنید و غیره. برای انتخاب این نوع حرکات، تصویر نمونه‌ای از زمین فوتبال به ۱۱ قطعه تقسیم شده است و شما می‌توانید با انتخاب هر قطعه مشخص کنید که در آن منطقه از زمین چه حرکتی رخ دهد. به عنوان نمونه شما می‌توانید برای بازیکن پست بک چپ خود این رفتار را تعیین کنید که در لبه‌ی محوطه جریمه حریف شما را پوشش داده و در کنار محوطه‌ی جریمه حرکت کند. برای فعال کردن این حرکت نیز کافی است هنگامی که بازیکن مورد نظر در موقعیت صحیح قرار می‌گیرد، L2 یا LT را دوبار فشار دهید.

این ویژگی بسیار مفید و سودمند است اما تا کنون به خوبی توضیح داده نشده است و در منوی تاکتیک‌های بازی گم شده است. با این وجود، کونامی قول داده است در نسخه‌ی نهایی آموزش خوبی برای آن تهیه کند و همچنین هنگامی که حریف شما از چنین تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند برای شما مشخص شود تا بتوانید برای مقابله با آن  کاری بکنید.

در حالت کنترل دستی، پاس دادن به صورت ۳۶۰درجه در اختیار شماست(البته به میزان یاری خودکاری که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد)، بنابراین فرستادن انواع پاس‌های مختلف ممکن است و البته تحت فشار ممکن است حتی نتوانید یک پاس ساده را هم به مقصد برسانید. برای کنترل توپ‌هایی که با سرعت بالا به سمتتان می‌آیند باید در جهتی حرکت کنید که روبه‌روی بازیکن است. البته بازیکنانی که قابلیت‌های بالاتری دارند می‌توانند چنین پاس‌های بدی را به اصطلاح “بکشند” و به سرعت به هر جهتی که می‌خواهند حرکت کنند.

PES 2014 به طور کلی بسیار آرام و محتاطانه‌تر از نسخه‌ی قبلی و حتی FIFA 14 می‌باشد، اما در عین حال نیاز به تمرکز بسیار بالایی ندارید. به طور خلاصه بسیار واقعی است و برای نتیجه گرفتن از تیم‌های بزرگی چون بایرن مونیخ، نیاز به تلاش بسیار زیاد نیست.

ظرافت و دقت در پاس دادن و هم‌چنین در شوت زدن، شانس شما را برای رسیدن به گل بسیار بیشتر می‌کند. برای مثال دادن یک پاس عمقی هوایی دقیق می‌تواند بازیکن سرعتی شما را در موقعیت تک به تک قرار دهد و در این موقعیت استفاده از یک شوت چیپ دقیق به راحتی شما را به گل می‌رساند. این ظرافت و دقت در انیمیشن‌ پاس دادن و شوت زدن نیز به طور قابل ملاحظه‌ای به چشم می‌خورد. تغییر از انیمیشن دریافت توپ به ادامه‌ دادن حرکت کاملا روان و یکدست انجام می‌شود و بازیکنانی که توانایی بالایی دارند نیز بسیار سریعتر و راحت‌تر می‌توانند تغییر حالت دهند. در واقع بر خلاف PES 2013 که می‌توانستید فریم به فریم تغییر انیمیشن را دنبال کنید، در نسخه‌ی سال جاری، همه‌چیز بسیار طبیعی‌تر انجام می‌شود و حسی واقعی بر انیمیشن‌های بازی حکمفرماست.

طبق گفته‌های کونامی، کنترلر بازی در حال تغییر است، اما به هر حال شما می‌توانید پاس‌های انحنادار و خمیده‌ای با نام پاس عمقی پیشرفته ارسال کنید. با استفاده از این پاس‌ها، می‌توانید با چرخش دادن به توپ، آن را دقیقا در مسیر حرکت بازیکن مورد نظر خود قرار دهید و کنترل کردن توپ را برای وی آسان کنید، تقریبا شبیه به کاری که بازیکنانی نظیر پیرلو و بکهام انجام می‌دهند.

هر چقدر که وقت بیشتری را در بازی صرف کنید متوجه انیمیشن‌های منحصر به فرد بیشتری می‌شوید که فقط در آن‌ حالت خاص اتفاق می‌افتند. یکی از جالب‌ترین آن‌ها نحوه‌ای است که هافبک‌های میانی پای خود را برای قطع کردن پاس‌های تند و تیز زمینی دراز می‌کنند و حتی اگر آن را کاملا هم کنترل نکنند، سعی می‌کنند جهتش را تا جایی که امکان دارد تغییر دهند. چنین جزئیاتی، بازی در میانه زمین را بسیار تخریبی و از طرفی بسیار طبیعی کرده است.

تا به حال در مورد قابلیت‌های بصری و گرافیکی Fox Engine صحبت‌های بسیاری شده است، اما مهم است که سطح توقعتان را در حد عادی نگاه دارید. صادقانه بگویم نسبت به PES 2013، پیشرفت بسیار قابل توجه و چشمگیر بوده است. استادیوم‌ها با جزئیات فراوان ساخته شده‌اند و کاملا زیبا به نظر می‌رسند. تماشاگران بسیار ارتقا یافته‌اند ( و در صورتی که در خانه گل‌های زیادی بخورید ورزشگاه را ترک می‌کنند) و چمن زمین نیز بافتی غنی دارد. اگر چهره‌ی بازیکنان را از نزدیک ببینید شگفت زده می‌شوید و شباهتی که با واقعیت دیده می‌شود بسیار زیاد است. بازیکنان بی مو نظیر آرین روبن حتی طبیعی‌تر از بقیه به نظر می‌رسند چراکه موی یک بازیکن جنبه‌ی واقع گرایانه آن را اندکی کم می‌کند. بافت پوست دیوانه کننده و شورانگیز است: می‌توانید خال، کک مک، خطوطی که نشان‌دهنده‌ی سن است و حتی ریزترین منافذ روی پوست را تشخیص دهید. بافت لباس‌ها و خطوط و موجی که با حرکت بازیکنان در آن‌ها ایجاد می‌شوند نیز بسیار زیبا و طبیعی طراحی شده است.

اگر دوربین را اندکی بالاتر بیاورید، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که PES 2014 از لحاظ زنده و طبیعی بودن کاملا با FIFA 13 برابر است و با وجود انیمیشن‌های زیبای بازیکنان بدون توپ، حتی زنده‌تر هم به نظر می‌رسد. با این حال، نباید انتظار شگفت زدگی زیادی را داشته باشید زیرا هنوز هم در حیطه‌ی تجربی ما قرار دارد. تکنولوژی بکار رفته برای دوربین بازی فقط جنبه‌ی تفریحی ندارد، بلکه می‌توانید ارتفاع، زاویه و بقیه‌ی ویژگی‌های دوربین را به طور دستی به حالت دلخواه درآورید.

چیزی که قضاوت در مورد آن بسیار سخت است، سیستم Heart یا قلب می‌باشد. بر اساس این سیستم جدید، بازیکنان کلیدی هر تیم می‌توانند بر تماشاگران تاثیر بگذارند و تماشاگران نیز می‌توانند بر عملکرد بازیکنان در زمین اثر گذار باشند. حالت احساسی، از طریق قلب تابانی که در صفحه‌ی تاکتیک‌های بازی وجود دارد، به صورت آماری برای کاربران مشخص می‌شود. ایده‌ای که پشت این سیستم قرار دارد این است که مثلا دروازبانی مانند نویر با یک سیو می‌تواند تماشاگران را به وجد آورد و روحیه‌ی تیم خود را بالا ببرد. این تغییر انرژی باید قابل مشاهده باشد و برای مثال بازیکنان حریف شما  با خشونت بیشتری بازی می‌کنند و بیشتر به روی شما خطا می‌زنند. واکنش تماشاگران نیز بر اساس منطقه‌ای که در آن قرار دارند متفاوت خواهد بود: مثلا تماشاگران برزیلی با دیدن دریبل‌های بازیکنان شور و نشاطشان دو چندان می‌شود و در انگلستان نجات دادن دروازه با یک تکل به موقع چنین واکنشی را به همراه خواهد داشت.

در بازی تشخیص چنین تغییری دشوار است و اگر این تغییر به چشم بیاید گیم‌پلی را از حالت توازن و تعادل خارج می‌کند. کونامی نیز از این مشکل با خبر است و امیدوار است بتواند از سیستم قلب به طرزی واقع گرایانه برای متعادل کردن دو تیم استفاده کند. برای مثال تیمی که در خانه بازی می‌کند با تماشاگران پر سر و صدای خود می‌تواند به نتیجه‌ای مانند پیروزی ۲ بر ۱ سلتیک در برابر بارسلونا که در لیگ قهرمانان اتفاق افتاد، برسد. این ایده‌ی خوبی است و بازیکنان استقبال زیادی از آن کرده‌اند، اما برای پی بردن به موفقیت آن باید زمان زیادی در نسخه‌ی اصلی PES 2014 صرف کرد.

 

 

ضربات کاشته‌ی بازی از شیوه‌ی جهت دهی خاصی استفاده می‌کنند که در بازی‌های گلف دیده‌ایم! در هنگام ضربات ایستگاهی، پیکانی نمایان می‌شود و با استفاده از آنالوگ‌ها می‌توانید جهت و ارتفاع توپ را مشخص کنید. چنین روشی بسیار قدیمی شده است و علاوه بر آن کنترل مسیر حرکت توپ را بسیار آسان می‌کند، البته کونامی قول داده است در نسخه‌ی نهایی آن را غیر دقیق‌تر کند. برای تصمیم گیری در این مورد بهتر است تا نسخه‌ی نهایی بازی صبر کنیم.

هنوز مشخص نیست که آیا کونامی  مشکلاتی که در نسخه‌ی قبلی در مورد آموزش بازی به بازیکنان جدید وجود داشت را برطرف کرده است یا خیر. کونامی با تاسیس استودیویی در انگلستان با نام FCS سعی داشته است PES 2014 را برای بازیکنان غربی آشناتر کند و به نوعی آن مذاج بازیکنان غربی نزدیک‌تر کند.

بخش‌های Master League و Become a Legend، طبق صحبت‌های تهیه‌کننده جدید بازی Kei Masuda، کاملا تغییر یافته‌اند و بنابر ادعاهای او بسیار پیچیده‌تر از قبل شده‌اند. در این دو بخش همچنین می‌توانید تیم‌های ملی و سایر تیم‌های باشگاهی را مربی‌گری کنید. کونامی در Master League Online هم تغییراتی ایجاد کرده است و برای جلوگیری از تقلب هم اقداماتی انجام داده است. در نهایت کونامی ادعا می‌کند به زودی از مجوز بزرگی که بدست آورده است پرده‌بردای خواهد کرد هر چند بعید به نظر می‌رسد همه‌ی تیم‌های لیگ‌های انگلستان، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورها به صورت لیسانس شده در بازی وجود داشته باشند.

به طور کلی، PES 2014 دچار تغییر و تحول زیادی شده است. دیگر هیچ دو مسابقه‌ای شبیه به هم نیستند، انیمیشن‌ها حتی پس از چندین ساعت بازی کردن شما را شگفت زده خواهد کرد و گیم‌پلی با حالت روان و طبیعی خود شما را راضی می‌کند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که PES 2014 بهتر از FIFA 14 خواهد بود، اما نکته‌ی مسلم و قطعی این است که رقابت این دو در سال جاری بسیار نزدیک‌تر شده است. عملکرد کونامی در چند سال اخیر نیز شایسته‌ی تقدیر است. آن‌ها سعی کرده‌اند به انتقادات کاربران گوش کنند و مشکلات موجود در بازی را برطرف کنند و به عملکرد EA و FIFA توجه نکنند. کونامی با PES 2014 بنیانی مستحکم و قابل اعتماد برای خود بوجود آورده است که با تکیه بر آن می‌تواند به موفقیت امید داشته باشد.




هیچ

نظری درباره این مطلب ثبت نشده است