FIFA 14 | اندکی راه تا واقع گرایی کامل باقی است

FIFA 14 | اندکی راه تا واقع گرایی کامل باقی است

| ۱۳:۲۷ دقیقه، ۲ مرداد ۱۳۹۲ | خبر

 

 

 

سری FIFA هر سال بهتر از سال قبل بوده است و بدون شک در این چند وقت اخیر بهترین بازی فوتبالی بوده که می‌توانستید بخرید. تغییرات ایجاد شده در هر نسخه، آن را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر می‌کرده است به گونه‌ای که نسخه‌ی جدید، از نظر گیم‌پلی، تفاوت زیادی با بازی سال گذشته داشت. با این حال FIFA 14 از این روند پیروی نکرده است و اینبار مانند هر سال شاهد تغییرات فراگیر و جامعی نیستیم. موتور Ignite که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های معرفی شده است، فقط در نسخه‌های نسل بعد وجود دارد و همین عامل باعث شده است، در موفقیت دوباره‌ی این بازی تردیدی بوجود آید.

کاملا مشخص است که تعداد افرادی که FIFA 14 را بر روی PC و یا کنسول‌های نسل حاضر بازی می‌کنند، بیشتر از افرادی است که آن را با PS4 یا Xbox One تجربه می‌کنند، حتی با وجود فروش بالای این کنسول‌ها در زمان عرضه، چنین چیزی کاملا روشن است. بنابراین این واقعیت که نسخه‌ی نسل حاضر FIFA 14 تغییرات زیادی نداشته است، می‌تواند باعث ناکامی EA شود.

 

 

همه‌ی اطلاعاتی که از FIFA 14 موجود است مربوط به نسخه‌ی نسل حاضر است و فعلا این بازی را هیچکس بر روی کسنول‌های نسل بعد تجربه نکرده است و انتظار نمی‌رود به این زودی مقالاتی که مربوط به نسخه‌های PS4 و Xbox One باشد، منتشر شوند. اطلاعاتی که در این پیش نمایش می‌خوانید نیز مربوط به نسخه‌ی X360 بازی است.

درست است که تغییرات در FIFA 14 کم بوده است اما همین تغییرات کم نیز باعث بهبود گیم‌پلی شده است و مهم‌ترین عاملی که این تغییر را ایجاد کرده است Precision Movement یا حرکت دقیق نام دارد که بزرگترین و اصلی‌ترین ویژگی افزوده شده به نسخه‌ی سال جاری محسوب می‌شود، از اولین دقیقه‌ای هم که FIFA14 را تجربه می‌کنید متوجه آن می‌شوید.  Kantcho Doskov تهیه کننده گیم‌پلی بازی در این باره می‌گوید: ” این [ویژگی] اساسی‌ترین بخش گیم‌پلی FIFA است. بر همه چیز تاثیر می‌گذارد. بر اولین دریافت اثر می‌گذارد، در شوت زدن تاثیر دارد، بر دریبلینگ اثر دارد، موقعیت و هوش مصنوعی. اگر در بازی قبلی می‌خواستید تغییر جهت بدهید مثل این بود که ‘ما اهمیتی نمی‌دهیم پایتان کجا قرار دارد، ما فقط می‌دانیم که می‌خواهید به آنجا بروید’. این ویژگی انیمیشین روان نام داشت. ما به بازیکنان چیزی که می‌خواستند را می‌دادیم اما اصلا شبیه به فوتبال واقعی نبود.”

 

 

اکنون با قطعیت تمام می‌شود گفت که بازی شبیه به فوتبال واقعی شده است. درحالیکه در نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسید بازیکنان بسیار آسان بر روی زمین حرکت می‌کنند، در اینجا بازیکنان پایشان را در زمین قرار می‌دهند و با وارد کردن نیرو و فشار به جلو حرکت می‌کنند. نتیجه‌ی چنین چیزی، بازی‌ای سنگین‌تر و زمین‌ گیرانه‌تر است. انگار قبلا در آب حرکت می‌کردید و اکنون در گل پیش می‌روید. استارت‌های بازیکنان حسی قوی دارند و بازیکنان سرعتی با شتاب و نیرویی انفجاری می‌دوند.

اما سرعت بر زمان و مصافتی که طول می‌کشد تا بازیکن بایستد هم تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب تغییر مسیر در حین سرعت بسیار سخت‌تر می‌شود و همانند واقعیت بازیکن برای تغییر جهت یا چرخش نیازمند است که بر نیروی محرک خود فائق آید و با تغییر جهت نیروی پای جلویی‌اش، مسیر را عوض کند. برای خو گرفتن به این ویژگی جدید باید مدتی را پای بازی بگذرانید و در ابتدا توپ‌های زیادی را لو خواهید داد، اما کاملا مشخص است که طرفداران فیفا به هر چه که بازی را واقعی‌تر کند روی خوش نشان می‌دهند.

 

 

استودیوی کانادای EA Sports دو سال تمام را صرف طراحی این تکنولوژی کرده است و واقعا نتیجه‌ی زحمات آنان شایسته‌ی تقدیر است. تکنولوژی و کد دهی حرکت بازیکنان در FIFA 14 در مقایسه با  FIFA 13 کاملا متفاوت است: در نسخه‌ی سال پیش پس از هر انیمیشن، کد جدیدی به بازیکن داده می‌شد، در حالی که در نسخه‌ی امسال پس از هر گام کد جدیدی به بازیکن داده می‌شود. حرکت پای بازیکنان کاملا یکپارچه و بی درز است به طرزی که تغییر بین انیمیشن‌ها اصلا قابل شناسایی نیست. این سیستم جدید ضرورتاً به این معنی نیست که کنترل شما روی حرکت بازیکنان بیشتر می‌شود، بلکه با این تکنولوژی حس و شکلی بسیار واقعی به حرکت بازیکنان داده شده است. “حرکت دقیق” کاملا با استفاده از علم بیومکانیک ( علم شناخت فیزیک حرکات زیستی بدن جانوارن و انسان) ساخته شده است.تاثیر دیگری که این تکنولوژی جدید بر روی گیم‌پلی FIFA 14 دارد این است که بازی را دروسط زمین بسیار درگیرانه‌تر و کندتر از قبل می‌کند، به طرزی که برای بازی‌سازی نیاز به اجرای برنامه‌ای هدفمند دارید.

تغییر اول مربوط به مهم‌ترین عنصر فوتبال بود، یعنی بازیکنان. تغییر دوم نیز در مورد عنصری به همان اهمیت می‌باشد: توپ. Pure Shot یا شوت ناب به شما این امکان را می‌دهد که شوت‌های از راه دوری تماشایی به سمت دروازه شلیک کنید.شوت‌ها با حالتی مهلک که پیشتر دیده نشده بود منحرف و کج می‌شوند، ارتفاع می‌گیرند و فرو می‌روند. احتمالا نگران شده‌اید که FIFA 14 دارای شوت‌هایی غیر منطقی شده است که باعث می‌شود گل‌های زیاد و عجیبی در بازی به ثمر برسد. در جواب باید گفت که اصلا نگران نباشید چرا که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. Kantcho به خوبی در این مورد می‌گوید: ” شوت ناب، دقت شوت زدن را بیشتر یا کمتر نمی‌کند و تاثیر گذاری آن را تغییر نمی‌دهد. فقط آن را قابل درک‌تر می‌کند. سال گذشته، اگر توپ پشت سر شما می‌افتاد، انیمیشنی وجود داشت که نشان می‌داد شما یک قدم عقب می‌روید و بعد به آن ضربه می‌زنید. چنین چیزی منطقی نبود. اما اکنون قابل فهم‌تر است. چرا او نتوانست شوت کند؟ اوه به خاطر اینکه نا متعادل بود، زیرا در حال دویدن بود، زیرا توپ زیر پایش افتاد.” قوانین فیزیک در FIFA 14 هیچگاه شکسته نمی‌شوند. دروازبانان نیز توانایی خوبی برای نجات دروازه دارند اما با این شیوه‌ی واقعی شوت زدن، دلتان می‌خواهد بیشتر و بیشتر شوت کنید و آن‌ها را در معرض آزمون و چالش قرار دهید.

بقیه ویژگی‌های نسخه‌ی نسل حاضر FIFA 14 کم اهمیت‌تر هستند. فیزیک جدید توپ یکی از آن موارد است که واقعا تغییر خاصی در مقایسه با نسخه‌ی قبلی ایجاد نمی‌کند. قرار است توپ در سطوح مختلف سرعت متفاوتی داشته باشد که در FIFA 13 هم تا حدودی چنین بود. البته سازندگان می‌گویند اصطحکاک زمین در شرایط آب و هوایی مختلف در نسخه‌ی نهایی بازی کاملا قابل درک و تاثیر گذار خواهد بود.

Protect The Ball یا ” از توپ محافظت کنید” ویژگی دیگری است که بازیکنان جدیدی که فیفا را زیاد بازی نکرده‌اند، متوجه آن نخواهند شد. با استفاده از این سیستم جدید، در صورتی که در حالت ایستاده دکمه‌ی LT را نگه دارید، بازیکنتان توپ را در مقابل تکل‌های حریف سد می‌کند و یا در حالت دویدن به بازیکنان حریف تنه می‌زند. با این حال EA برای عدم سوء استفاده بازیکنان از این قابلیت در بازی‌های آنلاین ( افرادی را تصور کنید که ۹۰ دقیقه توپ را در نزدیکی نقطه کرنر نگه می‌دارند)، تاثیر آن را پایین آورده است به نوعی به سختی تفاوت بین آن با نسخه‌ی قبلی را متوجه می‌شوید.

 

 

از جمله تغییرات دیگر می‌توان به ” تکل‌های شانس دوم” (۲nd Chance Tackles)، “چرخش‌های دریبل سرعتی” (Sprint Dribble Turns) و ” پاس‌های عمقی هوایی پیچشی” (Curling Lofted Through-Balls) را نام برد که واقعا پی بردن به آن‌ها حتی پس از چندین ساعت بازی کردن با FIFA14 هم دشوار است.

البته باید گفته که نیازی نیست همه‌ی تغییرات موثر و قابل دیدن باشد. یکی از ویژگی‌هایی که سازندگان تا به حال در مورد آن صحبت نکرده‌اند Contextual Pressure یا فشار زمینه‌ای می‌باشد. Kantcho در این باره می‌گوید: ” اگر هم‌تیمی‌هایتان ببیند که مهاجم شما مدافعین حریف را تحت فشار گذاشته است، همه‌ی بازیکنان جلوتر می‌آیند. لازم نیست هیچ دکمه‌ای را فشار دهید، همه‌اش مربوط به این است که چقدر تهاجمی بازی می‌کنید. آن‌ها جلو می‌آیند و حریف را مهار می‌کنند و آن‌ها (تیم مقابل) اجازه نمی‌دهند آن پاس آسان رو به عقب را بدهید و وقت را طلف کنید.” این تغییرات کوچک و جزئی بازی را رقابتی‌تر کرده است و بازیکنان را تشویق می‌کند تا بیشتر از قبل به سمت حریف حمله کنند.

یکی از جالب‌ترین کارهای سازندگان این بوده است که برای ایجاد تغییرات در سیستم دریبلینگ، به صحبت‌های کاربران فروم‌های EA گوش کرده‌اند و ویدیوهایی که آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اند یا روش‌های جدیدی که ارائه داده‌اند را به دقت بررسی کرده‌اند. طبق گفته‌ی یکی از اعضای EA Sports یکی از بازیکنان حرفه‌ای ۴تیم اول لیگ برتر انگلستان از طریق نماینده خود با EA رابطه برقرار کرده است و خواسته است روش دریبلینگ مخصوص او که در بازی وجود نداشته است را وارد FIFA 14 کنند!

 

 

همانطور که انتظار می‌رفت، EA Sports Canada دوباره عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است، اما این نمایش خوب فقط مربوط به درون زمین بازی می‌شود. چیزی که سازندگان باید به آن توجه کنند اتفاقات بیرون زمین است. تماشاگرانی واقعی که چهره‌های متفاوتی دارند و دوربین آن‌ها را نشان می‌دهد، صحنه‌ی دست دادن مربیان دو تیم، نحوه‌ی پخش تلویزیونی واقعی‌تر، mascotهایی که در اطراف زمین وجود دارند، تبلیغات واقعی در اطراف زمین چمن، بازیکنانی که روی نیمکت نشسته‌اند، صحنه‌ی اهدای جام و بسیاری از جزئیات دیگر. فوتبال یک داستان است که پیچ و خم‌ها و جزئیات دراماتیک و تراژیک خاص خود را دارد، چیزی فراتر از یک ورزش و یک مسابقه‌ی صرف. EA هنوز به این بخش توجه دقیقی نکرده است و قابلیت‌هایی که موتور Ignite در نسخه‌های نسل بعد دارد نیز نشان داده نشده‌ است، هر چند انتظار نمی‌رود جزئیات فراوانی را وارد بازی کند.

 




هیچ

نظری درباره این مطلب ثبت نشده است