پیش نمایش بازی Murdered: Soul Suspect | وقتی که L.A. Noire و Silent Hill ملاقات می‌کنند

پیش نمایش بازی Murdered: Soul Suspect | وقتی که L.A. Noire و Silent Hill ملاقات می‌کنند

| ۱۵:۳۶ دقیقه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ | خبر

Spread the love
نحوه‌ی برخورد Square Enix با مشکلات مالی اخیرش واقعا شایسته‌ی تقدیر است. این شرکت در ابتدای سال جاری اعلام کرد که به میزان قابل توجهی ضرر کرده است و حتی این موضوع باعث استعفای مدیر عامل Square نیز شد. با وجود اینکه عنوان Tomb Raider استودیوی Crystal Dynamics در سراسر جهان چهار میلیون نسخه فروش داشت، SE از فروشش راضی نبود و نتوانست از این بازی سود چندانی بدست آورد. اگر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ، مثلا Activision، در شرایط مشابهی قرار می‌گرفتند،  مطمئنا به سرعت عقب نشینی می‌کردند، بسیاری از پروژه‌های کوچک‌تر و ریسکی‌تر خود را لغو کرده و همه‌ی توجه و تمرکز خود را به بازی‌ها و فرنچایزهای بزرگشان معطوف می‌کردند. اما Square Enix با شجاعتی مثال زدنی، یک IP جدید به نام Murdered: Soul Suspect معرفی کرده است، یک بازی کاراگاهی AAA که مطمئنا رونمایی از آن ریسک زیادی برای این شرکت بزرگ به همراه داشته است.

شخصیت اول بازی Ronan O’Connor نام دارد، مردی خوش پوش که به سبک فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی، کت و شلوار و جلیقه‌ی شیکی می‌پوشد و کلاه نمدی زیبایی بر سر می‌گذارد و البته چندین جای درخشان گلوله در بدنش دیده می‌شود. دمویی که از Murdered نمایش داده شده است، با صحنه‌ی پرت شدن رونان از یک ساختمان دو طبقه آغاز می‌شود. مردی که به طرزی فرا زمینی قوی و درشت هیکل است و لباسی کلاه‌ دار بر تن دارد، او را از پنجره به بیرون می‌اندازد و سپس با مگنوم نقره‌ای بسیار زیبای خود رونان، او را به گلوله می‌بندد.

طبیعتا، او باید اندکی از این قضیه آزرده خاطر می‌شود، ولی در واقع به ذهن او حتی خطور هم نمی‌کند که از این واقعیت که او اکنون یک روح نامرئی با قابلیت گذر از برخی دیوارها و منفجر کردن شیاطین است، هیجان زده شود. بله درست متوجه شدید: شخصیت اول بازی کاراگاهی مرده است که البته هنوز یکجورایی زنده نیز می‌باشد. Airtight  سازنده‌ی بازی می‌گوید در نسخه‌ی  نهایی در مورد اینکه چرا چنین اتفاقی برای اوکانر رخ داده است و اینکه نظر او نسبت به این موضوع چیست، توضیحاتی وجود دارد. به هر حال ما فعلا این خونسردی و بی اعتنایی اوکانر به مسئله‌ی نامیرا بودنش را به حساب این می‌گذاریم که قبل از مرگش عنوان Ghost Trick: Phantom Detective را بازی کرده است. Ghost Trick: Phantom Detective نام یکی از عناوین نه چندان موفق کنسول دستی DS می‌باشد که Murdered: Soul Suspect از آن الهام زیادی گرفته است.

تا به حال Phantom Detective را بازی نکرده‌اید؟ بگذارید مثال دیگری بزنم: Soul Suspect مانند L.A. Noire است بدون آزادی گردش در دنیای Open-World و گان‌پلی، بعلاوه‌ی توانایی‌های خیالی روح گونه‌ای که شما را تا حدودی به یاد Dishonored می‌اندازد. اولین ماموریتی که در دموی نمایش داده شده باید بررسی کنید، صحنه‌ی قتل اوکانر می‌باشد. هنگامی که به بدن مقتول نزدیک می‌شوید، وارد مینی‌ گیمی می‌شوید که در آن باید کلمات و عباراتی نظیر “افتادن” و “تیر خورده” را به هم متصل می‌کنید تا زنجیره‌ی اتفاقات برایتان مشخص گردد.

سپس شما وارد بدن یکی از پلیس‌های آن اطراف می‌شوید و از دید او دفترچه یادداشتش را بررسی می‌کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید قاتل از چه سلاحی استفاده کرده است، اما هنگامی که وارد بدن فرد زنده‌ای می‌شوید، توانایی‌های شما از این حد فراتر نمی‌رود. اوکانر برای بار دوم وارد بدن فرد دیگری می‌شود و اینبار با استراق سمع مکالمه‌ی او متوجه پس زمینه‌ی جنایت رخ داده می‌گردد. در نهایت، به ذهن شاهدی که در صحنه‌ی جرم وجود دارد می‌روید و تصاویری از حافظه‌ی رونان را به ذهن او وارد می‌کنید و در این فرایند، اطلاعات بیشتری از اتفاقات رخ داده نیز بدست می‌آورید.

برای کامل کردن صحنه‌ی جرم باید به استنتاج بپردازید و اطلاعات بدست آمده را با مینی گیم دیگری به هم متصل کنید. آشکار کردن سرنخ‌ها و نتیجه گیری از آن‌ها، باعث می‌شود درجه‌ی XP شما پر بشود که در نهایت باعث آزاد شدن قابلیت‌های مبارزه‌ای و استنتاجی جدیدی برای شما می‌گردد. اگر به نظرتان گیم‌پلی بازی اندکی خشک و انتزاعی است، باید توجه داشته باشید که داستان Soul Suspect بشدت در حل معماهای مختلف آمیخته شده است و از این طریق است که شما را با شخصیت‌ها، فضای بازی و جزئیات داستانی آشنا می‌کند، مثلا در صحنه‌ی استراق سمع فوق الذکر، متوجه می‌شوید که اوکانر قبل از مرگ در مرکز پلیس فرد محبوبی نبوده است و به جای اینکه پلیس باشد، بیشتر یک جنایتکار بوده است. احتمالا سایر پلیس‌ها و کاراگاهان، به شیک پوشی و خوش تیپی او نیز حسادت می‌کرده‌اند!

در یک شاهکار استدلال تحقیقی، استنتاج رونان او را به درون ساختمانی که فقط چند دقیقه پیش از آن به بیرون پرتاب شده بود، می‌برد. نکته‌ی جالب این است که به عنوان یک روح، شما حتما باید از درب ورودی ساختمان‌ها وارد آن‌ها شوید! توضیح منطقی این موضوع این است که استودیوی Airtight منابع کافی برای در دسترس قرار دادن یکباره‌ی کل شهر را در اختیار ندارد و در واقع مجبور به این کار شده است. به هر حال، در اینجا با روح سرگردان دیگری روبه‌رو می‌شوید که به شما این اختیار را می‌دهد که ماموریت‌های جانبی را هم تجربه کنید. این روح سرگردان دختری خردسال است که بر روی دیوار طرح‌های عجیبی می‌کشد. در اینجا وقت کافی را ندارید که به داستان این کودک پی ببرید اما سازندگان این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که با پیدا کردن پدر و مادر این کودک که هنوز در جایی از ساختمان زندگی می‌کنند، با سرگذشت او آشنا شوید.

پس از این کاراگاه بازی وقت آن رسیده است که اندکی به مبارزه بپردازید که البته در مورد نمایش داده شده بهتر است به مبارزه نپردازید. در دموی Murdered: Soul Suspect، دشمن اهریمنی و سایه‌واری معرفی می‌گردد که پوزه‌ی آن‌ به طرز غریبی بزرگ است و گویی همواره در پی شکار می‌گردد. رویارویی با او به معنای خودکشی، یا هر کلمه‌ای که معنای مشابهی برای یک روح سرگردان داشته باشد، می‌باشد. بنابراین اوکانر برای شکست متخاصم باید وارد بدن یکی از انسان‌های آن نزدیکی شده و از کمین‌گاهش به او حمله‌ور شود، مثلا می‌تواند با استفاده از روش خاصی، هیولا را منفجر و متلاشی کند. با در نظر گرفتن قابلیت دید وسیع رونان که حتی می‌تواند از میان دیوارها نیز دشمنانش را ببینید، این سیستم مبارزه چندان سخت به نظر نمی‌رسد، اما احتمالا در مراحل بعدی بازی، متخاصمین از شیوه‌های خطرناک‌تری برای از بین بردن اوکانر استفاده خواهند کرد.

در نهایت، اوکانر به جایی که از آنجا سقوط مرگبار خود را انجام داده بود، وارد می‌شود و باید با کنار هم قرار دادن اشارات و سرنخ‌هایی که وجود دارد، داستان را دوباره بازسازی کند و طرح بعدی آن را برای خود آشکار گرداند. او حافظه‌ی خود را از طریق تعامل با برخی اشیاء خاص دوباره زنده می‌کند و با کنار هم قرار دادن صحنه‌های فلش بک در ترتیب صحیح خود، موضوع را کاملا واضح و روشن می‌گرداند. پس از انجام این کارها، رونان متوجه دو چیز می‌گردد: اول اینکه کسی که او را کشته بود به قدری قوی است که می‌تواند یک میله‌ی آهنی ضخیم را به راحتی از وسط نصف کند، و دوم اینکه این قاتل در تعقیب دختر جوانی که از طریق بام خانه موفق به فرار شده است، به اینجا آمده بود. با این خبر هیجان انگیز، دمو هم به پایان می‌رسد.

اگر شباهت این بازی با عنوان DS را در نظر نگیریم، Murdered: Soul Suspect، هوای تازه‌ای در بازی‌های چند وقت اخیر است که نوآوری و خلاقیت بسیار خوبی دارد. اما چیزی که باعث می‌شود درباره‌ی موفقیت این بازی شک داشته باشیم، حالت ویژه‌ی آن است که گویی بیشتر شبیه به یک حیله و شعبده‌ی بسیار خوب است تا یک عنوان AAA قوی. معماها و مینی‌ گیم‌های بازی بسیار ساده هستند و تنها یک راه برای حل آن‌ها وجود دارد، حالت مخفی کاری و نحوه‌ی درگیری با دشمنان، پتانسیل یکنواختی و خسته کنندگی بالایی دارد و در کل برخی از مکانیک‌های گیم‌پلی بازی چندان هیجان انگیز نیستند. با این وجود، استودیوی Airtight  سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی معماهای پیچیده‌ی سرگرم کننده دارد، نمونه‌ی بارز آن هم عنوان Quantum Conundrum می‌باشد. به همین دلیل غیر منصفانه است که در مورد Murdered، فقط بر اساس همین مراحل اندک نمایش داده شده قضاوت کنیم. اگر سناریو و محتوای بخش‌های بعدی این بازی قوی باشد و Airtight بتواند معماهای رازآلود و تودرتویی ارائه دهد، مطمئنا Soul Suspect یکی از تجربه‌های داستان محور فراموش نشدنی شما خواهد بود.

Murdered: Soul Suspect که توسط موتور Unreal Engine 3 در حال ساخت است، در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۴ توسط Square Enix برای X360, PS3 و PC منتشر خواهد شد.




هیچ

نظری درباره این مطلب ثبت نشده است